Departament Nadzoru i Kontroli
Małgorzata Brzozowska-Kruczek
Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli
tel. 22 581 9052
dnk@gum.gov.pl
Konrad Stolarski
Zastępca Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli
tel. 22 581 9052
dnk@gum.gov.pl
Wydział Nadzoru
Michał Kolczyński
Naczelnik Wydziału
Wydział Prawno-Legislacyjny
Ewelina Książek
Naczelnik Wydziału
Wydział Systemu Zarządzania
Kinga Kozłowska
Naczelnik Wydziału
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Kontroli Wewnętrznej
Małgorzata Piechotka
malgorzata.piechotka@gum.gov.pl
Samodzielne Stanowisko Pracy ds. Audytu Wewnętrznego
Marta Hołownia-Woźny
DEPARTAMENT NADZORU I KONTROLI odpowiada za realizację zadań w zakresie utrzymywania systemu zarządzania w Urzędzie, obsługi prawnej Urzędu, sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ustaw, w szczególności ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o towarach paczkowanych, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku i aktów wykonawczych do tych ustaw, oraz wykonywania merytorycznego i organizacyjnego nadzoru i kontroli nad działalnością organów administracji miar i administracji probierczej oraz administracją terenową.
Do zadań Departamentu Nadzoru i Kontroli należy także w szczególności:
- kształtowanie, utrzymywanie i doskonalenie systemu zarządzania w Urzędzie;
- wspieranie pełnomocnika do spraw zintegrowanego systemu zarządzania oraz przedstawiciela Urzędu w EURAMET TC-Q w realizacji zadań, w tym nadzór nad dyrektorami Zakładów: Chemii Fizycznej i Środowiska, Czasu i Długości, Elektryczności i Promieniowania oraz Mechaniki i Akustyki w zakresie planowania ocen peer-review;
- organizowanie procesu kontroli zarządczej w Urzędzie, z wyłączeniem zadań realizowanych przez właściwe komórki organizacyjne;
- zapewnienie ochrony danych osobowych przetwarzanych w Urzędzie;
- obsługa prawna kierownictwa Urzędu i komórek organizacyjnych, z wyłączeniem zadań komórek organizacyjnych, do realizacji których zatrudniony jest radca prawny lub zlecona jest zewnętrzna obsługa prawna;
- koordynacja prac legislacyjnych w Urzędzie;
- prowadzenie kontroli działalności organów administracji miar i administracji probierczej oraz administracji terenowej, we współpracy z właściwymi komórkami organizacyjnymi;
- wykonywanie zadań związanych z nadzorem nad przestrzeganiem przepisów ustaw, wskazanych na wstępie, oraz kontrola podmiotów i przedsiębiorców, którym Prezes udzielił stosownych upoważnień lub zezwoleń;
- prowadzenie, jako organ nadzoru rynku, postępowań określonych w ustawie o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku;
- prowadzenie postępowań w II instancji wszczętych na skutek środków zaskarżenia wniesionych od rozstrzygnięć organów administracji miar i probierczej;
- rozpatrywanie odwołań od decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej wydanych przez organy administracji miar i probierczej;
- prowadzenie spraw związanych z: cofaniem zezwoleń i certyfikatów w zakresie tachografów, cofaniem homologacji typu tachografów, cofaniem zatwierdzenia typu przyrządów pomiarowych, cofaniem potwierdzeń dla kas rejestrujących, cofaniem upoważnień do legalizacji oraz znoszeniem punktów legalizacyjnych i probierczych;
- prowadzenie spraw związanych z wydawaniem decyzji o zawieszeniu i przywróceniu certyfikatu technika warsztatu;
- ustanawianie standardów i wytycznych wykonywania zadań kontrolnych przez administrację terenową oraz współdziałanie w zakresie przeprowadzanych kontroli;
- współpraca z jednostkami administracji publicznej w zakresie wymiany informacji o wynikach przeprowadzonych kontroli;
- opracowywanie okresowych informacji o realizacji kontroli i ich wynikach oraz okresowych raportów przestrzegania przepisów ustawy - Prawo o miarach, ustawy - Prawo probiercze, ustawy o tachografach, ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku, ustawy o towarach paczkowanych oraz aktów wykonawczych do tych ustaw;
- koordynacja kontroli zewnętrznych, prowadzonych w Urzędzie, z uwzględnieniem możliwości wyznaczenia przez Prezesa do koordynacji kontroli innej komórki organizacyjnej w przypadku uzasadnionym przedmiotem kontroli zewnętrznej;
- prowadzenie spraw związanych ze skargami i wnioskami;
- przygotowywanie odpowiedzi na zapytania sądów, na podstawie wkładów i dokumentów przekazanych przez właściwe komórki organizacyjne;
- nadzór nad wdrożeniem i monitorowanie użytkowania systemu ŚWITEŹ oraz w zakresie kompetencji Departamentu nadzór nad wdrożeniem i monitorowanie użytkowania systemu TRANS-TACHO w Urzędzie oraz w okręgowych urzędach miar oraz współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi i zespołami powołanymi w Urzędzie w zakresie wdrożenia i efektywnego funkcjonowania systemu ŚWITEŹ i systemu TRANS-TACHO;
- organizacja szkoleń dla podmiotów zewnętrznych z zakresu działalności Urzędu;
- wykonywanie zadań z zakresu kontroli wewnętrznej i audytu wewnętrznego w Urzędzie.
- Departament Nadzoru i Kontroli realizuje także zadania na rzecz ŚKLGUM, zgodnie z zakresem właściwości Departamentu.