Jakie są zadania administracji miar w nadzorze rynku?
Autor : Andrzej Czechowski
Opublikowane przez : Adam Żeberkiewicz
Od dnia 20 kwietnia 2016 r. organy administracji miar są organami nadzoru rynku sprawującymi w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności i nadzoru rynku kontrolę spełniania przez wyroby wymagań lub kontrolę w zakresie stwarzania przez wyroby zagrożenia. Odbywa się to niezależnie od daty wprowadzenia wyrobu do obrotu.
W odniesieniu do administracji miar system ten tworzą:
- Dyrektorzy Okręgowych Urzędów Miar - zgodnie z art. 20 ust. 1a ustawy Prawo o miarach wykonują zadania organu nadzoru rynku w rozumieniu ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku w zakresie prowadzenia kontroli spełniania przez wyroby wymagań, w odniesieniu do przyrządów pomiarowych i wag nieautomatycznych. Ponadto do zadań Dyrektora OUM należy wydawanie opinii o spełnianiu przez wyroby wymagań np. dla organów celnych (celno-skarbowych).
- Prezes Głównego Urzędu Miar – poprzez prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wprowadzonych do obrotu lub oddanych do użytku wyrobów niezgodnych z wymaganiami lub stwarzających zagrożenie.