Jakie są obowiązki dystrybutora?
Art. 17 ustawy o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku szczegółowo wyznacza obowiązki dystrybutorów wprowadzających wyroby na rynek krajów Unii Europejskiej. Do ważniejszych obowiązków dystrybutora należy:
1) działanie z należytą starannością przy udostępnianiu wyrobu na rynku;
2) sprawdzenie, przed udostępnieniem wyrobu na rynku, czy producent:
- umieścił na wyrobie, a w przypadkach określonych w przepisach szczególnych na opakowaniu, w załączonym dokumencie lub na etykiecie, informacje umożliwiające identyfikację wyrobu;
- umieścił na wyrobie, a w przypadkach określonych w przepisach szczególnych na opakowaniu, w załączonym dokumencie lub na etykiecie, swoją nazwę, zarejestrowany znak towarowy, o ile taki posiada, i adres; dane te podaje się w języku polskim;
- dołączył do wyrobu instrukcje, informacje, w tym dotyczące bezpieczeństwa użytkowania oraz, jeżeli jest to wymagane, kopie deklaracji zgodności i etykiety, sporządzone w języku polskim w sposób jasny, zrozumiały i czytelny;
3) sprawdzenie, przed udostępnieniem wyrobu na rynku, czy importer:
- umieścił na wyrobie, a w przypadkach określonych w przepisach szczególnych na opakowaniu, w załączonym dokumencie lub na etykiecie, swoją nazwę, zarejestrowany znak towarowy, o ile taki posiada, i adres; dane te podaje się w języku polskim;
- zapewnił, żeby do wyrobu dołączone były instrukcje, informacje dotyczące bezpieczeństwa użytkowania oraz, jeżeli jest to wymagane, etykiety, sporządzone w języku polskim w sposób jasny, zrozumiały i czytelny;
4) sprawdzenie, czy na wyrób naniesiono oznakowanie CE, a w stosownych przypadkach także inne oznakowanie;
5) nie udostępnianie na rynku wyrobu, co do którego istnieją uzasadnione wątpliwości w zakresie spełniania wymagań;
6) zapewnienie niezwłocznego podjęcia działań w celu doprowadzenia do zgodności wyrobu, jego wycofania z obrotu lub odzyskania, w przypadku zaistnienia uzasadnionego podejrzenia, że wyrób jest niezgodny z wymaganiami.